8 september 2011

Tiden går.. Hemma igen efter två härliga veckor i Turkiet. Haft det ganska okej, skönt med sol och bad, men finns som vanligt saker man kunnat vara utan. Kan tyvärr inte gå in på detaljer men nästa utlandsresa kommer att bli annorlunda.

Vi har solat, badat och ätit god mat. Druckit drinkar och öl i hotellbaren. Gått på Bazaar, shoppat och myst. Träffat underbara människor, varav en av dom var Mustafa. En kille med humöret jämt på topp och som vår sista dag tog med oss på utflykt. Är ett av de mäktigaste platser jag varit på, någonsin. Vi badade, åt god mat, pratade och rökte vattenpipa.

Jag har tänkt mycket under denna resa, ibland kanske alldeles för mycket. Elliott skulle ha fyllt 8 månader i tisdags, tänk vad stor han hade varit nu. Att åka utomlands, uppleva allt man upplevt och veta att han inte kunde följa med, att han inte får uppleva allt som vi gör, det gör ont. Det finns ingenting jag kan göra, inget som kan ta honom tillbaka till oss, ingenting som gör någon skillnad.

Min svåger Jörgen kommenterade ett av mina inlägg på Facebook. Jag hade en tung dag, var less och förbannad, ville inte hem till den gråa vardagen utan ville stanna kvar ensam i det underbara livet man hade i Turkiet. Han skrev att livet blir vad man gör det till, varken mer eller mindre. Han har så rätt! Under resans gång har jag sett mycket och lärt mig mycket. Om hur personer fungerar, hur personers beteende speglas på en själv och hur man själv mår.

Tänk om man i vissa stunder kunde stoppa tiden och vrida tillbaka klockan, göra saker ogjort och få saker gjorda. Säga saker som man håller inom sig, ta tillbaka saker som man en gång sagt. En tanke, det är bara en tanke. Kan inte riktigt förklara vad jag menar, bara att det hänt saker den senaste tiden som verkligen får en att tänka.

I mina tankar finns nu Jörgens ord och det blir mitt nya motto, att livet blir det man gör det till, varken mer eller mindre. Jag kommer ta avstånd från människor som tar energi och fokusera på människor som ger mig något i livet. Ta vara på varje dag, som om den vore den sista. Inte ta någon, varken mig själv eller någon annan, för givet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar